شنبه، آبان ۳۰، ۱۳۸۸

بهداشت مواد غذايي دنباله

در مورد كله و پاچه مي نويسد كه فروختن آنها بصورت پخته و يا ناپخته رواست محتسب بايد كيپا پزان ( كله پزان ) را فرمان دهد تا كله و پاچه را با آب داغ پاك كنند و موهاي آنرا بزدايند و سپس با آب سرد بشويند , و بيني حيوان و بن بيني ( خيشوم ) را بشكافند و از كرم وچرك پاك كنند و كله بز را با كله گوسفند مخلوط نكنند و كله تازه را با كله مانده نياميزند .
كله پزان به هنگام كساد بازار , كله هاي مانده را به تازه مي اميزند اما كله مانده را ميتوان شناخت بدين سان كه استخوان نازك موسوم به شوكه ( خار ) را كه در حلقوم آن است بكشند و بو كنند اگر بد بو باشد كهنه است .

نويسنده از هريسه پزان ( حليم پزان ) سخن گفته است : هريسه طعامي است كه از گندم كوبيده و گوشت و روغن مي پزند و محتسب مكلف است مراقبت نمايد كه طباخ , ميزان كافي گوشت گاو ويا گوسفند به گندم كوبيده اضافه كند و سعي كند كه گوشت را از رگ وريشه پاك كند وروغن هريسه بايد تازه و خوشبو باشد.
درمورد حلواپزان تاكيد مي كند كه حلوا را بايد خوب بپزند تاناپخته يا سوخته تحويل مشتري ندهند وشيريني آن بايد عسل زنبور باشد نه قند يا مواد ديگر .
بر محتسب است كه شربت سازان را بيم دهد واز مجازات و تعزير بترساند وشربتها وعقاقير آنها را هر زمان پس از آنكه شبانه دكانهايشان را مهر زدند نا آگاهانه بازرسي كند وايشان را موظف بدارد كه شربت را جز از قند خوب وپاكيزه نپزند , محتسب بايد دستور پزشكي به انان گوشزد كند .
در رساله توضيح المسائل حضرت آيه ا.... العظمي اراكي دامت بركاته
ازمسئله 2597 ــ 2604 احكام سربريدن وشكار كردن حيوانات واز مسئله 2605 ــ 2607 دستور سربريدن حيوانات ودر مسئله 2608 شرايط سربريدن حيوان واز مسئله 2609 ـــ 2612 دستور كشتن شتر ذكر شده است . از مسئله2638 ـــ 2649 احكام خوردنيها و آشاميدنيها ذكر گرديده است .در مسئله 2640 پانزده چيز بنابر احتياط از جميع حيوانات حلال گوشت , حرام ذكر گرديده است .در مسئله2650 چيزهايي كه موقع غذا خوردن مستحب است ذكر گرديده ودر بند هجدهم ان ميوه را پيش از خوردن بااب بشوين ذكر شده است .


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند