یکشنبه، آبان ۱۷، ۱۳۸۸

واكسن تب برفكي

واکسن تب برفکی
ترکیب = این واکسن پس از کشت دو تیپ ویروس آ و او در سلول مخلوط کردن و جذب انها روی ژل هیدروکسید الومینیوم تهیه شده است .
موارد مصرف = جهت ایمن سازی فعال علیه ویروس بیماری تب برفکی تیپهای آ و او در گاوها – گوسفندان و بزهایی که از نظر کلینیکی سالم هستند .
دز و نحوه مصرف = به منظور یکنواخت ساختن واکسن شیشه محتوی واکسن را پیش از مصرف بخوبی تکان دهید . حیوانات در سن 4 ماهگی یا بالاتر تحت واکسیناسیون قرار میگیرند تزریق مطلقا زیر جلدی بوده که بشرح زیر است .
گاوهای با وزن 200 کیلویا بیشتر 5 سی سی در غبغب یا هر دو طرف گردن
گاوهای کمتر از 200 کیلوگرم 5/2 میلی لیتر در غبغب یا هر دو طرف گردن
گوسفند و بز 1 سی سی در یک طرف گردن
حیواناتی که برای اولین بار واکسینه میشوند باید 3 الی 4 هفته بعد نیز دز یادآور به انها تزریق شود . سپس واکسیناسیون باید هر شش ماه یکبار تکرار شود . به هنگان شیوع بیماری حیواناتی که علایم بیماری را نشان می دهند باید جدا شده و بقیه گله مجددا تحت واکسیناسیون قرار گیرند در چنین شرایطی حیوانات زیر 4 ماه تحت واکسیناسیون قرار گرفته اما باید در سن 4 ماهگی مجددا واکسن زده شوند و پس از ان دزهای منظم یاداور به این دامها تزریق شود .

عواملی که در افزایش قدرت و طول مدت زینهاری واکسن تب برفکی تاثیر مثبت دارند عبارتند از :
1- تزریق دوز کامل واکسن
2- تزریق واکسن یاداور بعد از 3 تا 4 هفته و تکرار واکسیناسیون هر 6 ماه . در ضمن به محض شیوع باید سریعا دامهای الوده را جدانموده و ضمن ضدعفونی نمودن کامل بستر دام و اصطبل سریعا سایر دامهای سالم واکسینه گردند .
3- تزریق واکسن تب برفکی در دامهای ابستن در اوایل و اواخر دوران ابستنی با رعایت احتیاط لازم باعث افزایش تیتر انتی بادی در سرم و اغوز شیر شده و در پیشگیری بیماری در نوزاذان و سقط جنین موثر خواهد بود .
4- مراعات دستورات بهداشتی و ضدعفونی و تغذیه کامل دامهای واکسینه
5- تزریق همزمان واکسن تب برفکی و واکسنهای میکروبی با رعایت انجام تزریق در دو نقطه جداگانه بدن دام
6- خوراندن اغوز و شیر کافی به دامهای نوزاد


عواملی که در قدرت و طول مدت زینهاری تاثیر سوئ دارند .
1-تزریق واکسن در دامهای ابستن بدون رعایت ارامش عصبی کامل حیوان
2عدم ضدعفونی کامل محل تزریق و تزریق داخل عضلانی واکسن گاهی منجر به ورم دردناک و چرکی خواهد گردید.
1- تزریق واکسن تب برفکی همزمان با سایر واکسنهای ویروسی
2- تزریق واکسن در دامهای جوان کمتر از 6 ماه ایمنیت کامل ایجاد نمیکند ولی در موقع همه گیری بیماری تزریق واکسن در دامهای جوان لازم است .
3- تزریق واکسن در دامهای مبتلا به سل – شبه سل – کپلک و یا دامهای در فقر غذایی و لاغری مفرط هستند زینهاری کامل تولید نمیکند
4- دامهاییکه در کمون بیماری هستند تزریق واکسن جلوگیری از ابتلا انها نخواهد کرد .
5- ظهور و اشاعه یک تیپ یا تحت تیپ جدید ویروس تب برفکی که با سویه های واکسن اختلاف دارد باعث تاثیر سوئ در قدرت و طول مدت زینهاری واکسن میگردد .
6- تقلیل مقدار دوز و عدم تزریق واکسن یاداور بعد از 3 تا 4 هفته برای جلوگیری از نفوذ بیماری از یک کشور الوده به کشور غیر الوده باید مقررات زیر اجرا گردد :جلوگیری از ورود دام و فراورده های دامی پوست – کاه – سبزیجات از کشورهای الوده به کشورهای غیرالوده – جلوگیری از ورود گوشت نپخته از طریق کشتی هواپیما و سایر وسایل حمل و نقل و یا بصورت بسته های پستی – ضدعفونی دقیق البسه و سایر وسایل کارکنان گاوداری در منطقه الوده .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند