پنجشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۸۹

BODY TEMPERATURE

درجه حرارت بدن دامها
INTERNAL BODY HEAT
BODY TEMPERATURE
الف )حیوانات از نظر درجه حرارت بدن به دو گروه خونگرم و خونسرد تقسیم میشوند حیوانات خونسرد نمیتوانند درجه حرارت بدنشان را ثابت نگهدارند و درجه حرارت بدنشان به درجه حرارت محیط وابسته است حیوانات خونگرم میتوانند درجه حرارت بدنشان را ثابت نگه دارند مانند پستانداران و پرندگان .
ب) در بدن حیوانات گرما بوسیله اکسیداسیون مواد غذایی در عضلات – قلب و کبد تولید میشود و سپس بوسیله تبخیر سطحی یا عرق کردن – تهویه ریوی – سیستم های دفعی و ادراری دفع میشود .
ج)مرکز تنظیم درجه حرارت در سیستم اعصاب مرکزی واقع شده است و این تنظیم از طریق سیستمهای گردش خون تنفس ترشح بزاق و عرق کردن صورت می گیرد .
د) افزایش درجه حرارت بدن ممکن است طبیعی باشد مانند فعالیتهای عضلانی شدید یا توقف در روزهای گرم تابستان و یا ممکن است مرضی باشد متعاقب بیماریها . پس معاینه کننده باید از درجه حرارت طبیعی بدن دامها مطلع باشد تا موارد مرضی را تشخیص دهد .
درجه حرارت در اینجا به معنای کرمای داخلی بدن می باشد که از طریق راست روده و بوسیله یک ترمومتر یا میزان الحراره یا دماسنج درمانگاهی اندازه گیری می شود .اخیرا دماسنج های الکترونیکی نیز به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد .برای تعیین درجه حرارت بدن باید اکیدا از گذاشتن دست در دهان –روی بینی, شاخ و پشت حیوان خودداری کرد

۱ نظر:

  1. دكتر عابدين دهنوي۱۷ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۲۹

    باسلام وعرض خسته نباشيد وآرزوي سربلندي براي كساني كه براي سرافرازي ايران تلاش مي كنند خواهشمنديم با اين همه تلاش لطف كنيد اسلايد ميكروسكوپي بر خي بيماريها را در سامانه خود قرار دهيد مويد ومنصور باشيد

    پاسخحذف

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند