پنجشنبه، اردیبهشت ۰۹، ۱۳۸۹

دماسنج

دماسنج تشکیل شده از یک استوانه مدرج شیشه ای با محور توخالی طولی حاوی جیوه و یک نوار مدرج در داخل آن – درجات دماسنج معمولی در دامپزشکی همانند پزشکی از 35 تا 42 درجه سانتی گراد را نشان می دهد . دماسنج دارای یک ابتدا و یک انتها است . ابتدای آن مخزن جیوه و انتهای ان یک زاییده پلاستیکی دارد که تکیه گاه انگشتان بازرس در هنگام اخذ درجه حرارت رکتال میباشد . در محیط کار همیشه باید ترمومتر را در مخزن الکلی نگاهداری کرد و هنگام نیاز ان را خارج نمود . برای بهره گیری از میزان الحراره باید صحت کار انرا ازمایش کرد . برای اینکار به محض خارج کردن از مخزن الکلی درجه انرا می خوانیم و سپس انرا تکان می دهیم و بعد مجددا درجه انرا می خوانیم اگر اختلاف بین رقم قبلی و فعلی دیده شد ترمومتر سالم و گرنه خراب است .
مخزن جیوه حرارت سنج را با اب – صابون-وازلین – پارافین یا کرم لغزنده کرده و سپس وارد رکتوم می گردد. ترمومتر را به ملایمت وارد رکتوم می کنند تا باعث خراشیدگی و خونریزی که رضایت دامدار را به همراه ندارد نشود . در طول مدت اخذ درجه حرارت باید انتهای دماسنج در دستان عامل باشد و یا بایک گیره لباس به یکی از چینهای خلفی محکم نمود . در غیر اینصورت یا در راست روده رها می شود یا بیرون امده و به زمین می افتد
بعد از 2 تا 3 دقیقه ترمومتر را خارج کرده و با پنبه بدون الکل تمیز می کنند و رقم صعود جیوه را می خوانند و در برگ معاینه یادداشت می کنند در موارد اسهال شدید و پرولاپس رکتوم در دام ماده از مهبل استفاده می کنند
در اینصورت باید دماسنج را کاملا ضدعفونی کرد تا باعث عفونی شدن مثانه و رحم نگردد.درجه حرارت مهبل .3/ تا 5/ کمتر از مقعد است بعد از خارج کردن دماسنج و خواندن درجه حرارت انرا با اب شسته و در مخزن الکلی قرار می دهیم ( بدون تکان دادن ان)
برای اخذ درجه حرارت اسب یک دست اسب رابلند می کنند . در گاو دم را به یکی از طرفین برده و روی کپل قرار می دهند. دنبه گوسفند را بطرف بالا بر می گردانند .
در مواردی ممکن است ستون جیوه شکسته باشد برای اینکار ترمومتر را با احتیاط در اب گرم 45 درجه سانتی گراد قرار می دهند.

دمای بدن در اثر تعادل بین گرمای تولید شده در بدن و گرمای از دست رفته در وضعیت ثابتی نگهداشته می شود تابش – هدایت و تبخیر راههای از دست دادن گرما و متابولیسم بدن دام و فعالیتهای ماهیچه ای دام از طرق تولید گرما است .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند