شنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۸۹

منجمد كردن مواد غذايي



روش منجمد کردن گوشت قرمز در منزل :
کیفیت و تازگی انواع گوشت و از جمله گوشت قرمز نسبت به دیگر مواد غذایی بسیار حائز اهمیت می باشد . اگر گوشت در ابتدا کیفیت خوب و مناسبی داشته و مراحل آماده سازی ، بسته بندی و انجماد آن نیز به دقت صورت گرفته باشد در کیفیت آن هنگام مصرف تغییری ایجاد نخواهد شد . ( تغییرات جزئی و نامحسوس ) در هر صورت برای نگهداری گوشت در منزل برای مدت طولانی راهی جز انجماد وجود ندارد و برای این منظور لازم است که مصرف کننده با برش عای قسمت عای مختلف لاشه و کاربرد آنها برای تهیه غذاهای گوشتی مختلف و نحوه انجماد آن آشنایی داشته باشد . گوشت دامی که تازه ذبح شده به هیچ عنوان برای انجماد آن آشنایی داشته باشد . گوشت دامی که تازه ذبح شده به هیچ عنوان برای انجماد مناسب نیست و باید یک تا دو روز در یخچال باقی بماند تا عمل جمود نعشی و ترد شدن گوشت در آن صورت بگیرد این عمل باعث افزایش ظرفیت جذب آب ، تردی و خوشمزگی گوشت خواهد شد . اگر گوشت برای حداقل یک روز در یخچال باقی نماند و مستقیما منجمد شود ، در زمان مصرف و پس از رفع انجماد ، گوشت سفت و دیر پز و با کیفیت پائین خواهد بود .
برای منجمد کردن گوشت آن را در قطعات بزرگ و بعد به تکه های کوچکتر براساس اتلاف انرژی ، استخوان و چربی های غیر مصرفی را از گوشت جدا کرده ، سپس گوشتهای تقسیم شده را در داخل نایلون قرار داده ( نایلون باید سالم و بدون روزنه و ... باشد تا رطوبت را از خود عبور ندهد ) سر نایلون را با چسب مخصوص فریزر و یا اتوی مخصوص ببندید آنگاه بر روی یک تکه کاغذ مشخصات گوشت ، زمان خریداری و فریز آنرا نوشته و نوع مصرف آن را نیز جهت جلوگیری از اشتباه خارج کردن آن از فریزر و جلوگیری از رفع انجماد و منجمد کردن مجدد ، بر روی کاغذ نوشته و آنرا روی نایلون اول بچسبانید آنگاه آن را درون یک نایلون دیگر قرار دهید یعنی از 2 جدار نایلون استفاده کنید که ماغذ حاوی مشخصات بین آن دو جدار قرار گرفته باشد سپس گوشت را داخل فریزر قرار دهید .
با توجه به مسائل مختلف از قبیل کیفیت اولیه گوشت ، نوع بسته بندی ، دمای برودت فریزر و نوع گوشت ، مدت زمانی که گوشت را می توان در فریزر نگهداری کرد ، مشخص می شود . اگرچه در جدول پایانی این فصل مدت زمان استاندارد و حداکثر مدت نگهداری آمده است لیکن از آنجا که کیفیت گوشت ها ، زمان کشتار و زمان لازم که باید گوشت در یخچال بماند و بعد فریز شود همچنین با توجه به نوع فریزرها و برودت های نه چندان مطمئن بعضی از آنها و مسائلی از این دست ، بهتر است مدت زمان نگهداری گوشت منجمد را کمتر از مدت مندرج در جدول مذکور در نظر بگیرید .
تذکر : به صورت یک اصل کلی اگر میزان و زمان بندی خرید خود را به نحوی تنظیم کنید که گوشت منجمد بیش از 3 ماه در فریزر باقی نماند ارزش و سلامت گوشت و همچنین طعم آن بسیار مطلوب تر نخواهد بود .







هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند