شنبه، فروردین ۲۱، ۱۳۸۹

دنيا دار مكافات است



دنيا دار مكافات است
در اين شكي نيست كه كلمات قصار و عباراتي كه از پيشينيان و در اثار نظم و نثر فارسي برايمان به ارث رسيده و ورد زبان مردم عوام و كوچه و بازار است ودر محاورات روزمره از آن استفاده ميكنند در گذر ايام و با تجربات فراوان بدست آمده و مثلا ضرب المثل شده است . حالا من به ريشه ضرب المثل كارندارم در تاريخ پيدايش زبان اين از حوصله سواد من خارجست . يكي از اين ضرب المثلها اين است دنيا دارمكافات است . و معادل ان اين است اي نور چشم من بجز از كشته ندروي و يا گندم از گندم برويد جو زجو .
1-يكي را ميشناسم كه زن نجيب و خانه دار و خوبي داشت ولي زن بچه دار نميشد به اين بهانه مرد زن اول را طلاق داد و دومي را گرفت دومي هم بچه دار نشد . دختر نوزادي را از بهزيستي به فرزند خواندگي گرفتند فلج بود .
2- خانمي را ميشناسم كه با فرزند اول شوهرش بد رفتاري ميكرد حالا دونفر از فرزندان خودش شديدا عصبي هستند . ودر خانه خود آرامش ندارند .
3- مردي را ميشناسم كه مال حرام و به ناحق به خورد زن و بچه هايش ميداد . مسايلي خاص براي فرزندانش پيش آمد كه ان مرد ارامش زندگيش به هم خورد.
4-زني را ميشناسم كه با دختر زن اول شوهرش ( نادختريش ) بدرفتاري ميكرد براي دختر خودش مشكل جدي جسمي پيش امد
5-مردي را ميشناسم كه درآمد حرام داشت ازدواج كرد در حسرت يك فرزند هنوزهم آه ميكشد .
6-كارمندي را ميشناسم كه با مراجعين بدرفتاري و توهين ميكرد و كارشان را گره افكني ميكرد معلوم نشد كي بيمار شد و كي فوت . آه مردم دامنش را گرفته بود .
7-فردي را ميشناسم كه غير ضرور در محيط كار براي ديگران مشكل افريني و دوبهمزني ميكرد . طرفهاي مقابل كه حواسشان سر جاش امد همه با هم نه بزرگي به او گفتند و ان عده هم كه ان نه بزرگ را نگفتند در رودربايستي گير كردند .
8-پيمانكاري را ميشناسم كه خانه هاي زيادي براي مردم ساخت و با قيمتهاي غير واقعي فروخت در حاليكه در تهيه مصالح دبه كرده بود ورشكست شد و هنوز نتوانسته براي خودش خانه اي بعنوان سرپناه داشته باشد .
9-يكي را ميشناسم دو بهم زني ميكرد حالا اطرافش خالي و زندگيش در تنهايي ميگذرد
10- يكي را ميشناسم كه حاضر نبود مادرش را براي مداوا به پيش پزشك ببرد وقتي خودش بيمار شد كسي پيدانشد اورا براي مداوا همراهي كند .
11-يكي را ميشناسم كه شوهرش را ترك و با فرد ديگري ازدواج كرد تا سالها مشتري ثابت متخصص اعصاب و روان بود و هست .
12- از اين موارد در حافظه هر كسي تعداد زيادي پيدا ميشود مهم انست كه عبرت بگيريم و ايمان بياوريم كه دنيا دار مكافات است .

۱ نظر:

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند