پنجشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۸۸

دندان

من و دندان يادم نيست اولين دنداني كه كشيدم كي و كجا بوده ولي يادم مانده كه در سالهاي دهه چهل در شهر ما دندانپزشكي خانم بود كه كارهاي دندانپزشكي مردم شهر را انجام ميداد و من در كودكي يكي دو بار با افرادي پيشش رفته بودم در بچگي كه دندانهاي شيري را كه لق ميشد اكثرا در خانه با پيچيدن نخ به دورش ميكشيدند بيرون و اندكي خون مي امد و تمام ميشد از اين مهمتر را در مطب دندانپزشكان تجربي انجام ميدادند افرادي كه ارثي اين كار را ياد گرفته بودند و من دو دوست دارم كه پدرانشان دندانپزشك تجربي بودند و اين افراد دندان هاي مسئله دار را هيچ موقع بعد از ظهر نميكشيدند چون احتمال ميدادند كه اگر خونريزي كند مسئله ايجاد ميشود . گاهي هم بي احتياطي ميكردند و كشيدن دندانهاي اسيا و عقل را كه مشكلتر است بعد از ظهر انجام ميدادند و انوقت اگر خونريزي يا چرك ميكرد مريض با مشكل مواجه ميشد . بطور كلي دندانپزشكان تجربي براي درست كردن دندانهاي مصنوعي پيش بيني شده اند و دكتران دندانپزشك براي طبابت . يكروز يكي از اقوام را پيش يك دندانپزشك خانم بردم براي كشيدن دندان عقل قسمتي را دراورد و قسمتي ماند گفت انرا ببر بهداري تا با دستگاه مخصوص ريشه انرا دراورند به بهداري مراجعه كرديم دراوردند ولي گفتند دستگاه نميخواسته و فقط زور ميخواسته كه ان خانم نداشته و چه ميكشند اين مريضها از بي زوري و بيسوادي و بي...... بعضي دكتران . من ديدم كه در روستا با گاز قند شكن دندان كه وسيله ايست شبيه انبردست دراورده اند . يكهفته اي بود كه دندانپزشكي خانم به درمانگاه شهر امده بود يك روز يكي از اشنايان را دم در درمانگاه ديدم گفتم كجا ميروي گفت ميروم با اين دندانپزشك صحبت كنم و از او براي خودم خواستگاري كنم رفت خواستگاري كرده بود و حالا سالهاست خوش و خرم با هم زندگي ميكنند .يكي از اتفاقاتي كه گاهي مي افتد كشيدن اشتباهي يك دندان بجاي دندان ديگر است .بهانه نوشتن اين مطلب اين شد كه هفته گذشته يكي از دندانهايم را عصب كشي كردم به مبلغ يكميليون و نهصد هزار ريال .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند