چهارشنبه، دی ۰۹، ۱۳۸۸

بيماري سل راههاي دفع ميكروب بيماري

راههای دفع میکروب سل
در گاو منشا اصلي آلودگــــي گاوهـاي آلوده مي باشــند . ميكــروب سـل از طـريق هــواي تنفســي ، خلط ، مدفــوع ( هم از طريق جراحـــات روده اي و هم از طريق خلط بلع شده از جراحات ريوي ) ، شــير ، ادرار ، ترشحات رحــمي و واژن و همــچنين از طريق ترشحــات عقــده هاي لنـفي باز شده به محيـط دفع مي شود . گاوهـاي با جراحت پيشـرفته بيماري ( كه باسيلها از طريق اين دســته دام ها به نوعي با جـريان هواي تنفسي ، پوست يا لومن روده در ارتباط هستند ) انتشار دهنده هـاي مشخص بيـماري هستند
راههای ورود میکروب سل
بطور معمول راه ورود ميكروب از طريق تنفسي يا گوارشي است .
تحت شرايط طبيــعي آبهاي آشاميدني راكد تا 18 روز پس از استفاده آب توسط يك دام مسلول ، ميتواند آلوده باقي بمانند. نوشيدن شير آلــوده بوسيله دام هاي جوان يكي از روشهاي معمـول انتشار بيماري سل است . آلودگي داخل رحمي ( از راه جفتگيري ) و آلودگي داخل پستاني ( با استفاده از سيفونهاي آلوده پستاني يا از طريق فنجانكهاي آلوده ماشينهاي شيردوش ) از راههايي هستند كه كمتر معمول مي باشند .
در دامداريهايي كه دام ها بطور متراكم نگهداري مي شوند احتمال انتقال آ لو دگي بيشتر مي باشد
بیماری سل در حیوانات
سیر بیماری مزمن است ابتلا ریه ها با سرفه تظاهر می یابد و بوسیله تغییراتی در درجه حرارت یا فشار دست بر روی نای تحریک گردد تنگی نفس در ابتلا ریوی وجود دارد در مواردپیشرفته غالبا غدد لنفاوی بزرگ و لوله مری را دچار اشکال می کند غدد لمفاوی سر و گردن نیز ممکن است بطور مشهودی عفونی شده و گاهی اوقات شکافته شده و مترشح باشند ابتلا لوله گوارش با اسهال و یبوست متناوب تظاهر می یابد . در خلال مراحل نهایی بیماری لاغری مفرط و اختلال تنفسی حاد ممکن است اتفاق افتد . در اثر جفتگیری گاو نر الوده و یا تلقیح مصنوعی با اسپرم الوده عفونت رحمی ایجاد می شود گاهی در گله های الوده سل مرواریدی یعنی سل پرده صفاق و یا پرده جنب دیده می شود . حدود یک تا دو درصد گاوهای سلی به ورم پستان سلی مبتلا هستند ورم پستان سلی از نقطه نظر بهداشت عمومی دارای اهمیت بوده و نیز منشائ عفونت برای گوساله هایی که از شیر تغذیه مینمایند میباشد .
بیماری سل در گاوهای شیری بیشتر از گوشتی دیده می شود چون زندگی اقتصادی گاوهای شیری طولانیتر و گاوهای شیری هنگام شیردوشی تماس بیشتری باهم دارند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند