دوشنبه، آذر ۳۰، ۱۳۸۸

پرولاپس واژن


PROLAPS OF VAGINA
علایم:بیرون زدن لایه مخاطی مهبل
درمان:زود جاانداختن و ثابت نگه داشتن قسمت پرولاپس شده – بیحسی اپیدورال را برای ازبین بردن زور زدن حیوان و بیحس کردن میان دوراه حیوان برای بخیه زدن بکار می برند توده خارج شده را تمیز می شویند با ماده روان ساز) lubricant ) که بهتر است بی حس کننده هم باشد آغشته کرده به حال طبیعی برمی گردانند سپس بخیه می زنند به کمک سوزن مخصوص نوار نایلونی را بصورت بخیه های زیرجلدی دور فرج قرار می دهند . برای آسان تر داخل شدن سوزن بزرگ دو شکاف کوچک در خط وسط می دهند – شکاف بالایی در وسط فاصله بین گوشه بالایی فرج و مقعد و شکاف پایینی زیر گوشه پایینی فرج قرار دارد . سوزن را از شکاف پایینی وارد کرده بتدریج در زیر پوست لب سمت راست فرج به طرف بالا عبور می دهند تا نوک آن از شکاف بالایی خارج شود . در انجا سوزن را با نوار نایلون به طول دوبرابر اندازه مورد نیاز نخ می کنند . سوزن را با نوار بطرف پایین می کشند به این ترتیب دوسر نوار در دوشکاف بالایی و پایینی قرار می گیرد . حالا سوزن را دوباره از شکاف پایینی وارد کرده از زیر پوست لب طرف چپ فرج به طرف شکاف بالایی عبور میدهند وقتی نوک ان از سوراخ بالایی خارج شد انتهای بالایی نوار را از سوراخ آن رد کرده آن را از سوراخ پایینی بطرف خارج و عقب می کشند و نوار را از سوراخ آن خارج می کنند . در این هنگام نوار در زیر پوست دو لب فرج قرار می گیرد و دوانتهای ان از سوراخ پایینی آویزان است دوانتهای نوار را گره می زنند

بیحسی اپی دورال
تعریف= بیحس کردن چندجانبه اعصاب نخاعی است که در آن با تزریق ماده بی حسی موضعی در داخل فضای اپی دورال , اعصاب دمی- عجزی خلفی تحت تاثیر قرار گرفته و مقعد – ناحیه میان دوراه – مهبل و فرج بیحس می شود .
داروی بیحسی = لیگنوکایین با آدرنالین یا بدون آن است . بی حسی اپی دورال انقباضات رحمی را تحت تاثیر قرار نمی دهد
روش تزریق =محل تزریق در وسط فضای بین مهره ای اول است . محل آن را با حرکت دادن دم به بالا و پایین مشخص می کنند اولین مفصل مشخص در پشت عجز فضای بین مهره ای دمی اول است – موهای این ناحیه را ماشین کرده با آب و صابون کاملا شسته و با الکل ضدعفونی می کنند سوزن اپیدورال را که شماره آن 16-18 و طول ان 5 سانتی متر است در وسط این فضا با زاویه عمودی وارد می کنند سوزن را به اندازه 2-4 سانتی متر فرو می کنند تا به کف فضای اپیدورال برخورد کند . بعد خیلی اهسته ان را به طرف خارج می کشند با وصل کردن سرنگ به سوزن و تزریق ازمایشی اطمینان حاصل می شود که سوزن در محل صحیح قرار گرفته است – اگر مقاومتی در برابر تزریق احساس نشود نوک سوزن در داخل فضای اپیدورال قرار گرفته است . تزریق 5-7-10 سی سی از محلول 2درصد لیگنوکایین- افزودن ادرنالین مدت بی حسی را از 5/1 به 3 ساعت افزایش می دهد .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند