یکشنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۸

تزريقات قسمت پنجم

تزریق داخل رگی
داروهای روغنی و یا داروهایی که حالت سوسپانسیونی دارند نباید از راه وریدی تزریق گردد . از راه وریدی بیشتر در مواردی که مایعات کاملا پرحجم و بدفعات زیاد وارد بدن گردد مثلا تزریق سرم قندی یا نمکی بیشتر از این راه تزریق می گردد .
در مواردی توصیه می شود که دارو از راه داخل رگی تزریق شود مثلا در دامپزشکی تزریق ترکیبات کلسیم دار از راه عضلانی ممنوع است چون یون کلسیم برای عضلات تخریش کننده و باعث نکروز عضلانی می گردد . لذا ترکیبات کلسیم بسته به مورد از راه زیر جلدی یا وریدی تزریق می گردد.
هنگام تزریق وریدی بهتر است جهت سوزن در جهت جریان خون باشد . در تزریق داخل رگی از سوزن 14 – 16 و گاهی 18 بسته به نوع دام – سن و سرعت تزریق استفاده می شود .
ابتدا سوزن را ضدعفونی می کنیم بعد با انگشتان دست چپ بر روی ورید در محل ناودان وداجی کمی پایین تر از ناحیه تزریق فشار وارد می اوریم پس از متورم شدن مسیر رگ سوزن را روی برجستگی حاصله از رگ گذاشته و به آرامی وارد پوست و سپس ورید نمود.
پس از داخل شدن سوزن در ورید و خروج مقداری خون از انتهای ان سرنگ را به سوزن وصل نموده و مایع را به ارامی تزریق نمود .

برای اطمینان از اینکه سوزن داخل ورید قرار گرفته و از ان خارج نشده است.
بهتر است ضمن تزریق پیستون را اندکی به عقب کشید تا اگر سوزن در رگ باشد مقداری خون وارد سرنگ گردد.
در مورد داروهایی که بوسیله لوله تزریق می شوند با پایین اوردن شیشه محتوی دارو از سطح ناحیه تزریق میتوان بدرستی تزریق پی برد .
که در این حالت اگر خون وارد لوله شد دلیل عدم خروج سوزن از ورید است . و یا میتوان محل اتصال لوله را با سوزن از هم جدا نمود و قطرات خون خارج شده از انتهای سوزن را مشاهده کرد .
بطورکلی مشاهده برامدگی در ناحیه تزریق تغییر سرعت دخول دارو در بدن – سفتی نسبی پیستون سرنگ میتوانند دلیل خروج سوزن از ورید و دخول دارو در بافت های مجاور ان باشد .
در تزریق وریدی سوزن هرچه تازه تر و تیزتر باشد عمل تزریق راحت تر انجام می گیرد .




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند