یکشنبه، شهریور ۱۵، ۱۳۸۸

تزريقات در دامپزشكي4

تزریق داخل عضلانی

متداولترین راه تزریق در کارهای درمانی روزمره دامپزشکی راه عضلانی است . و بیش از 90 درصد داروهای قابل تزریق برای درمان دام های بیمار بطور روزمره از راه عضلانی وارد بدن می شود.
در تزریق عضلانی بسته به نوع دام و سن و جثه دام ها از سرسوزن های مختلف استفاده می شود .
در اسب و گاو بالغ از سوزن نمره 16 و در دام های کوچک مانند گوساله – بره – بزغاله و کره اسب هرچه جثه کوچکتر باشد از سوزن با نمره بالاتر مثلا 18 یا 20 استفاده می شود .
طول سوزن بستگی به ضخامت عضلات ناحیه تزریق دارد در هر حال تزریق عضلانی باید عمیق باشد .
پس از کشیدن مایع بداخل سرنگ ابتدا کاملا هواگیری کرده و بعد تزریق انجام گیرد . محل تزریق را باید ضدعفونی کرد . در گاو در نواحی جانبی گردن – کپل و ران در دوطرف و در گوسفند – بره – بز و بزغاله در عضلات ران تزریق عضلانی صورت گیرد .
برای تزریق عضلانی ابتدا سرسوزن را بطور محکم بین دوانگشت دست راست گرفت و بعد یک یا دو ضربه به محل مورد نظر می زنیم تا دام عادت کند و سپس بایک حرکت سریع سوزن را وارد عضله می کنیم هرقدر سرعت دخول سوزن در بدن زیاد باشد به همان نسبت درد حاصله کمتر خواهد بود و بعد از نفوذ سوزن سرنگ را وصل می کنیم و پیستون سرنگ را آهسته بالا میکشیم تا مطمئن گردیم که سوزن وارد رگ نشده است .
مقدار تزریق دارو نباید بیش از 30 سی سی در یک نقطه باشد و اگر زیادتر از این مقدار بود بهتر است انرا در چند نقطه تزریق کرد.
در گاوهای لاغر که عضلات کپل ضخامتی ندارد مقدار تزریق در یک نقطه از این هم کمتر باید باشد .
بقيه در فرصتي ديگر

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند