شنبه، مهر ۱۰، ۱۳۸۹

مقید کردن دام

مقید کردن گاو :

مهار كردن سر:

مهار كردن سربا گزاردن يك دست پشت شاخ ها ويك دست دور پوزه ويا گرفتن بيني و گزاردن يك دست پشت شاخ ها صورت مي گيرد، در گاو بدون شاخ، قاعده گوش را مي گيريم0
معمولا پس از مهار كردن سر گاو با دست يا دماغ گير بهتر است سعي شود كه سر حيوان بالا نگه داشته شود، زيرا اگر سر حيوان پائين آورده شود دام داراي قدرت بيشتري گشته كه مهار كردن او مشكل تر مي گردد.
توجه اگر فردي توسط گاو نر در معرض خطر قرار گيرد ،دفاع مؤثر فرياد زدن بر سر گاو نر و زدن ضربه هاي سريع و متوالي به پوزه (برآمدگي بيني و پيشاني) مي باشد0 در دامداریهای صنعتی چون شاخ انرژی خواه بوده و برای سایر دامها مخاطره امیز است پس در سن یکسالگی می سوزانند در دامداریهای سنتی از شاخ برای بستن به درخت در مزارع یا دفاع دام در برابر وحوش استفاده میشود . در گاوهای نر شرور سر و شاخ را بوسیله حلقه بینی مقید می کنند . حلقه گذاری بینی برای دام بی خطر است و وسیله ای مطمئن برای سلامت دامپزشک است در پاره ای از کشورها حلقه گذاری بینی اجباری است . حلقه های بینی بوسیله پنس حلقه گذاربه بهترین وجهی کار گذاشته می شود . حلقه بینی ( NOSE RING) را در گاوان نر 12 ماهه نصب می کنند.یا میتوان از دماغ گیر ( NOSE HOLDER ) استفاده کرد در این صورت سر باید بالا یا جلو کشیده شود دلیل این امر انست که اگر گردن دام پایین اورده شود دام دارای انچنان قدرتی می گردد که بر نیروی دستیار غلبه پیدا می کند . دماغ گیر از اسیب به مخاط بینی که ممکن است توسط ناخن ها ایجاد شود جلوگیری می کند .
یا میتوان دام را در تراوا ( STOCKS) نگاه داشت تراوایی که بطور مناسب ساخته شده باشد بسیاری از اعمالی را که روی گاو ایستاده انجام می گیرد برای بازرس اسان تر و دستیاران را کمتر خسته می کند بمنظور صرفه جویی در وقت و نیروی کار هر مزرعه بزرگ باید دارای یک تراوا باشد ماده مناسب جهت ساختن تراوا لوله استیل به قطر 6-8 سانتیمتر است که در انواع ثابت ان تا عمق 50 سانتیمتر بتن کف تراوا فرو برده میشود . یک نوع از تراوا بشکل مستطیلی است مرکب از دو میله اهنی افقی بطول یک و نیم الی دومتر و دو میله عرضی به اندازه پنجاه الی شصت و پنج سانتیمتر . در فاصله نزدیک به انت هر یک از لوله های طولی و عرضی سوراخ هایی به قطر دو سانتیمتر از بالا به پایین تعبیه شده است میله های طولی روی چهار عدد پایه اهنی به ارتفاع 60 الی 70 سانتی متر که بطور محکمی در زمین فرو رفته اند ثابت می شوند هر یک از میله های عرضی در دو انتهای میله های افقی قرار گرفته و بوسیله میله های باریک و کوتاهی که از سوراخ های مقابل هم هر کدام از میله های طولی و عرضی می گذرند بیکدیگر متصل می شوندهنگام استفاده از این دستگاه ابتدا میله عرضی عقبی را باز کرده و حیوان را بداخل دستگاه هدایت می نمایند انگاه میله را در جای خود قرار داده و محکم می کنند .
میتوان در طرف راست دام در کنار کفل دام ایستاد و با دست راست چین شلوار راست را بطرف بالا کشید . یا دستگاه مقید کردن را یکطرف روی چین شلوار و طرف دیگر روی تهیگاه قرار داد. یا طناب دوتایی را بدور پای راست ناحیه مفصل خرگوشی پیچاند و یک قطعه چوب را از دو سر طناب رد کرد . دم را از بین دوپا رد کرد و از چین تهیگاهی یک طرف خارج کرد . برای راه بردن گاو شخص هدایت کننده طرف چپ دام و در فاصله کمی جلوی دام راه میرود و بازدن ضربه های خفیف چوب به قسمت قدامی بینی میتوان از حرکت بسیار سریع دام جلوگیری کرد . مطلب مهم این است که هرگز نباید به دام در حال حرکت نزدیک شد و همچنین بردن ناگهانی دست بر روی بدن دام برای بازرسی نقاط معین صحیح بلکه باید بعد از نوازش کردن سر و کله دام بملایمت دست را بطرف گردن , شانه و قسمت های مورد نظر رسانید .
بهتر است دامپزشك به يك گاو بسته شده از طرف سمت راست نزديك شود باپذيرفتن اين نكته كه شير معمولا از اين طرف دوشيده مي شود مگر آنكه شرايط صورت ديگري را ايجاب كند. فرد نبايد بدون آنكه پشت گاو را نوازش كند از طرف چپ به گاو نزديك شود



مقید کردن گوسفند و بز

دستیار شاخ های گوسفند یا بز را در دست گرفته و کمی براست یا چپ و یا بطرف بالا منحرف می سازد و بسهولت حیوان را مقید می سازد ودر صورت لزوم دام را خوابانده و چهار دست و پای آنرا بهم می بندد .. ضرورتی ندارد که برای تمام کارها گوسفند را نشانید بلکه برای خوراندن داروی مایع – خوراندن قرص یا دارو – ازمایش چشم و دهان و اندازه گیری درجه حرارت بدن را در حالیکه گوسفند سر پاست میتوان انجام داد میتوان حیوان را بین دو پا نگهداری کرد برای اینکار ابتدا حیوان را گرفته و از طریق چانه یا فک مهار می کنند . وقتی گوسفند کاملا تحت کنترل قرار گرفت یکی از پاهای خود ر از پشت حیوان بطرف دیگر بدنش ببرید بطوریکه حیوان بین دو پای شما قرار گیرد گویی میخواهید بر ان سوار شوید با نگاه داشتن فک و چانه گوسفند سرش را کنترل کنید دو کتف یا دنده های قفسه سینه گوسفند را بین زانوان خود محکم بگیرید پاهای خود را روی زمین قرار داده و با دستهای خود گوسفند را از حرکت به جلو و با پاهای خود ان را از حرکت به عقب باز دارید .

















هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند