یکشنبه، شهریور ۰۸، ۱۳۸۸

تزريقات در دامپزشكي ( قسمت دوم)

روش های تزریق در دامپزشکی :
داخل جلدی- زیر جلدی – داخل عضلانی – داخل رگی – داخل پستانی و داخل رحمی .
تزریق داخل جلدی
INTRADERMAL INJECTION
از این روش در تشخیص الودگیهای سل – شبه سل و مشمشه استفاده می شود .

تزریق زیر جلدی
SUBCUTANEOUS INJECTION
در اکثر موارد واکسیناسیون بصورت زیرجلدی صورت میگیرد . و در مواردی که تزریق مایع نسبتا پرحجم مطرح است یک راه تزریق زیرجلدی است بشرطی که اولا مایع برای بافت پوست و زیرجلد تخریش کننده نباشد و ثانیا جریان خون طبیعی باشد تا جذب مایع تزریق شده تحقق پیداکند .
علت تزریق واکسن بصورت زیر جلدی این است که سرعت جذب از طریق زیرجلدی کند است . و لذا واکسن برای مدت بیشتری در محل تزریق توقف دارد و سیستم ایمنی را بیشتر تحریک کرده و ایمنی قوی تر و پردوام تری برقرار می گردد .


برای تزریق زیر جلد می توان از سوزن 14 و 16 در دام های بزرگ و سوزن نمره 16 و 18 در دام های کوچک مانند گوساله – بره و بزغاله استفاده کرد .

محل تزریق زیر جلدی در گاو اگر مایع تزریقی کم باشد . در بالای قسمت وسط گردن در دو طرف و اگر مایع تزریقی زیاد باشد در بالای ناحیه شانه و دنده ها است .




در گوسفند معمولا واکسن ها را در زیر جلد پشت کتف تزریق می کنند . چون تزریق زیر جلدی در ناحیه زیر بغل باعث پرخونی و لنگش در هنگام راه رفتن می گردد.لذا باید از تزریقات زیر جلدی در ناحیه نزدیک به کتف و زیر کتف خودداری گردد.
روش تزریق زیر جلدی به این صورت است که ابتدا محل را ضدعفونی میکنند ( منهای مایه کوبی)سپس با دوانگشت دست چپ پوست ناحیه را اندکی می کشند تا بین پوست و عضلات زیر پوست فاصله ای بیفتد و پوست کمی برجسته تر از سایر نقاط گردد. در این حالت براحتی میتوان سوزن را با یک ضربت زیر پوست هدایت کرد و دارو را تزریق نمود . و سوزن را بیرون کشید.
Subcutaneous injection in the cow



برای تزریق سرم که از لوله استفاده می شود . باید ابتدا شیشه محتوی مایع را سرازیر کرد تا هوای داخل لوله تخلیه گردد. پس از پایان تزریق باید محل نفوذ سوزن را با پنبه الکل خوب مالش داد .تا سوراخ حاصله از نیش سوزن بهم آمده و از تولید نفخ زیر جلد جلوگیری گردد.
اگر بیش از یک لیتر مایع تزریق گردد باید در دو طرف بدن تزریق زیر جلدی انجام گیرد .
باقي مطالب در روزهاي اتي اگر عمري باقي بود .































هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند