شنبه، مهر ۲۵، ۱۳۸۸

واكسن طاعون گاوي

طریقه اماده کردن واکسن طاعون گاوی :
1- قبل از اضافه کردن حلال به واکسن خشک باید ظاهر واکسن بررسی گردد. واکسن باید بصورت یک قرص سفت – خشک – یک تکه – با رنگ بیسکویتی کمرنگ باشد اگر واکسن به این شکل نبود و حتی اگر ذره ای رطوبت در شیشه دیده شد باید واکسن را دور ریخت .

2- بطری حلال را از یخدان بیرون می اوریم و 5 سی سی از حلال را داخل یک سرنگ 10 سی سی استریل با استفاده از سرسوزن نمره 16 میکشیم . سپس یک فلاکن واکسن را از یخدان بیرون اورده و حلال را از درب پلاستیکی به داخل ان تزریق میکنیم در هنگام وارد کردن سرسوزن به درب پلاستیکی نباید به دسته سرنگ فشار وارد اورد بلکه باید بعد از وارد کردن سرسوزن – دسته سرنگ خودش بطرف داخل برود چون شیشه واکسن باید دارای خلائ باشد اگر شیشه واکسن دارای خلائ نبود باید دور انداخته شود .
3- چندین مرتبه فلاکن واکسن را برمیگردانیم تا قرص داخل ان کاملا در حلال معلق گردد. با همان سرنگ و سرسوزن واکسن حل شده را کشیده و در داخل بطری که قبلا 5 سی سی از ان را بیرون کشیده وارد میکنیم سرسوزن را بیرون کشیده و شیشه را چندین مرتبه برمیگردانیم تا واکسن کاملا بصورت سوسپانسیون یکنواخت در اید .
4- با استفاده از همان سرسوزن سرنگ تلقیح را پرکرده و حباب هوا را در سرنگ رد میکنیم
5- واکسن را به میزان یک سی سی در زیر جلد ناحیه گردن تزریق میکنیم .
6- قبل از رهاکردن حیوان یکی از گوشهای دام را با علامت پنس تکه برداری و علامت گذاری میکنیم .
طریقه اماده کردن حلال واکسن طاعون گاوی
1- طریقه ساختن سرم فیزیولوژی = مقدار 8 گرم کلرور سدیم خالص در یک لیتر اب مقطر استریل حل میگردد.
2- طریقه ساختن سولفات دومنیزی = مقدار 246 گرم از سولفات دومنیزی هیدراته در یک لیتر آب حل میگردد.
هریک از این حلالها باید توسط آزمایشگاه تهیه واکسن درست شود . در شرایط خیلی اضطراری مثل همه گیری طاعون گاوی در شرایطی که ذخیره ازمایشگاه تهیه واکسن تمام شده باشد میتوان از ابی که بدقت تصفیه شده و حداقل 10 دقیقه بجوشد بعنوان اب مقطر استریل استفاده کرد .
ایمنیت حاصله از واکسن طاعون گاوی حداقل سه سال دوام دارد ولی در موارد همه گیری تجدید مایه کوبی بعد از یکسال توصیه میگردد .
گوساله هایی که از ماده گاوهای ایمن بدنیا آمده و از ماک 24 ساعت اول تغذیه کرده باشند در 6 ماهگی باید مایه کوبی شوند ولی اگر گوساله ها از ماده گاوهای ایمن بدنیا نیامده باشند همان روز اول تولد باید مایه کوبی گردند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند