یکشنبه، مهر ۲۶، ۱۳۸۸

تست هاي بهداشت مواد غذايي

هرازچندگاهي تستهايي كه در كنكورهاي علوم دامپزشكي برگزار شده مي اورم جهت ياداوري شاغلين و اموزش مشتاقان ورود به دوره هاي كارشناسي مرتبط با دامپزشكي . اين تستها قبلا در كنكورها داده شده است
در كدام روش نگهداري شير ضمن حفظ تقريبي تركيبات آن باعث نابود شدن همه ميكروبهاي بيماري‏زا، غير بيماري‏زا و هاگ آنها در شير مي‏شود؟
1) استريليزاسيون 2) اوپريزاسيون
3) پاستوريزاسيون در حرارت پائين L.T.L.T 4) پاستوريزاسيون در حرارت بالا H.T.S.T
گزينه 2 درست است. هدف‏هاي پاستوريزاسيون = از بين بردن كليه ميكروب‏هاي بيماري‏زا موجود در شير، نقصان ميكروب‏هاي ساپروفيت به حداقل ممكنه در نتيجه بالا بردن خاصيت نگهداري شير، ايجاد حداقل تغييرات فيزيكي و شيميايي در شير.
معمولاً باكتري‏هاي مقاوم به حرارت و اسپرها، پس از پاستوريزاسيون در شير باقي مي‏مانند و توده ميكروبي باقيمانده همواره خالص‏تر از توده ميكروبي شير خام مي‏باشد و قسمت اعظم آن را استرپتوكوك‏ها (استرپتوكوكوس، دورانس، استرپتوكوكوس بوويس، استرپتوكوكوس ترموفيلوس) را تشكيل مي‏دهند. از بين بردن كليه ميكروب‏هاي بيماري‏زا و غير بيماري‏زا و اسپر آن‏ها را در شير استريليزاسيون مي‏نامند. صفحه 228 ميكروبيولوژي شير دكتر حسن لامع.
شدت كشته شدن موجودات زنده در پاستوريزاسيون شير به مقدار موجودات زنده شير خام و در عين حال به ميزان درجه حرارت مصرفي و مدت زمان تأثير حرارت بستگي دارد. براي از بين رفتن موجودات زنده بهر نسبتي كه درجه حرارت اضافه شود. بهمان نسبت مدت تأثير آن كم مي‏شود.
طريقه‏اي كه با حرارت بسيار بالا (و در نتيجه با مدت زمان بسيار كم) كار مي‏كند طريقه سويس اوپريزاسيون است كه مخفف اولترا پاستوريزاسيون مي‏باشد. شير اوپريزه بعد از عبور از دستگاه عاري از موجودات زنده بوده و از لحاظ فيزيولوژيكي تقريباً معادل شير پاستوريزه و بهتر از شير استريل مي‏باشد. صفحه 204 اصول تهيه شير دكتر مجيد حكمتي

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

لطفا در صورت امكان نظر ارزشمندتان را درج فرمايند